Menu
Significant 51 Desktop 2000x655
Nieuws

Wil je je nieuwe collega’s in de zorg niet kwijt? Koester ze!

Zorgaanbieders en de zorgsector als geheel spannen zich momenteel extra hard in om in de Corona-crisis de benodigde zorg te kunnen blijven leveren. Niet alleen huidige medewerkers, maar ook oudgedienden en zorgverleners in opleiding. Al voor deze crisis had de zorgsector te maken met krapte op de arbeidsmarkt en uitdagingen met het behouden van nieuwe medewerkers. De uitstroom was hoog: nieuwe, veelbelovende collega’s haakten soms al binnen een paar maanden of een jaar teleurgesteld weer af. Met de huidige waardevolle toestroom van nieuwe medewerkers is het dus extra belangrijk om vanaf de start aandacht te hebben voor het ‘aan boord’ houden van die nieuwe collega’s. Zo zorg je dat ze niet alleen nu, maar ook straks gezond en gemotiveerd aan het werk zijn.

Droom of werkelijkheid?

Iedereen weet dat jij vandaag begint. Spreekt je hartelijk aan en vraagt of je mee gaat lunchen. Je nieuwe e-mailadres en inlogcodes had je ruim van tevoren ontvangen, dus je kunt meteen in de benodigde systemen. Je wist gelukkig al in welk team je kwam te werken. En wat ben je blij dat je deze eerste dagen ruim de tijd krijgt om samen met een collega je cliënten alvast wat beter te leren kennen. Dan weet je straks – als je het zelf moet doen - hoe je ze het beste kunt ondersteunen. Gaandeweg heb je met regelmaat afstemming met je leidinggevende over ‘hoe het gaat’ en over waarin jij je wil ontwikkelen...

Helaas, de werkelijkheid is vaak anders. Nieuwe medewerkers worden in de regel veel te snel ‘losgelaten’ en branden voortijdig op in hun nieuwe, ooit zo veelbelovende, functie. Hoe kun je dat voorkomen? Door als organisatie je nieuwe medewerkers écht op weg te helpen en ze te koesteren.

Welkom aan boord

Goede ‘onboarding’ kan zorgorganisaties helpen daar verandering in te brengen. En daarmee bedoelen we een goed doortimmerd introductieprogramma gedurende het eerste jaar van een nieuwe werknemer. Zo’n programma helpt nieuwe medewerkers snel op weg, zowel inhoudelijk als sociaal. Ze worden daarmee als het ware welkom ‘aan boord’ geheten en tijdens die eerste belangrijke periode voelen ze zich gekoesterd en gewaardeerd. Dat betekent dat je als organisatie niet alleen tijd en aandacht moeten stoppen in het werven van nieuwe medewerkers, maar ook minstens evenveel of misschien wel meer aan het begeleiden en behouden van diezelfde mensen. Want de ervaring leert dat je anders ook snel weer te maken kunt krijgen met uitval van die nieuwe medewerkers.

Goede ‘onboarding’ kan zorgorganisaties helpen daar verandering in te brengen. En daarmee bedoelen we een goed doortimmerd introductieprogramma gedurende het eerste jaar van een nieuwe werknemer. Zo’n programma helpt nieuwe medewerkers snel op weg, zowel inhoudelijk als sociaal. Ze worden daarmee als het ware welkom ‘aan boord’ geheten en tijdens die eerste belangrijke periode voelen ze zich gekoesterd en gewaardeerd. Dat betekent dat je als organisatie niet alleen tijd en aandacht moeten stoppen in het werven van nieuwe medewerkers, maar ook minstens evenveel of misschien wel meer aan het begeleiden en behouden van diezelfde mensen. Want de ervaring leert dat je anders ook snel weer te maken kunt krijgen met uitval van die nieuwe medewerkers.

Drie gouden tips voor ‘onboarding’

We hebben al bij een aantal zorgorganisaties gekeken hoe we het ‘onboardingsproces’ beter kunnen inrichten. We delen hier alvast drie tips met je. Meer weten? Geef ons dan een belletje en we vertellen je graag meer over dit onderwerp.

  • Start bij waar je voor staat als organisatie. Hoe wil jij dat mensen jou kennen? Wie wil jij voor je medewerkers zijn? Maak dit helder en zorg ervoor dat je dit waarmaakt in alle fasen (vinden-binden-behouden) van het onboardingsproces.
  • Betrek je hele organisatie bij het onboardingsproces. Niet alleen de HR-medewerker of de teamleider van de betreffende unit is hiervoor verantwoordelijk, óók de ICT-afdeling, de facilitaire dienst en al die andere medewerkers moeten een rol spelen in het welkom heten en laten voelen van de nieuwe medewerker.
  • Houd gedurende het hele eerste jaar frequent contact met de nieuwe medewerker. Dit is niet per se de verantwoordelijkheid van de leidinggevende, maar dit kun je ook als taak neerleggen bij een collega die hiervoor tijd beschikbaar mag stellen. Besteed niet alleen aandacht aan de vakinhoudelijke kant, maar ook aan de sociale kant. Kijk dus ook naar de aansluiting met collega’s, de talenten van je nieuwe collega en verdiep je in de aansluiting van het werk op de privésituatie.

Dit zorgt ervoor dat je medewerkers zich blijvend welkom voelen, zich blijven ontwikkelen en dat ze op de langere termijn gezond en gemotiveerd aan het werk blijven. Zo houd je er ook voor de langere termijn fijne collega’s aan over.

Reageren op dit artikel?

Stuur dan je reactie naar:

Irene Lapajian