Menu
Significant 46 Desktop 2000x655
Cases

De chatfunctie van Veilig Thuis

In mei 2020 is een chatfunctie bij Veilig Thuis geĆÆntroduceerd. De chat is bedoeld voor mensen die zelf te maken hebben met huiselijk geweld of kindermishandeling en voor omstanders. Als gevolg van Covid-19 zitten meer mensen met elkaar thuis. Dit verhoogt de kans op huiselijk geweld en kindermishandeling. Veilig Thuis wil mensen zeker in deze periode een extra mogelijkheid bieden om contact op te nemen met Veilig Thuis. De landelijke chatfunctie bij Veilig Thuis is een pilot.

Het ministerie van VWS, de VNG en het Landelijk Netwerk Veilig Thuis hebben aan Significant Public gevraagd om de pilot te evalueren en de inhoudelijke meerwaarde van de chatfunctie in kaart te brengen. Middels een vragenlijst onder medewerkers en managers van Veilig Thuis zijn hun ervaringen met de chatfunctie opgehaald. Deze ervaringen vormden de input voor digitale groepsbijeenkomsten door het hele land. Samen met medewerkers van Veilig Thuis en centrumgemeenten is het gesprek gevoerd over de inhoudelijke meerwaarde van de chatfunctie.

In navolging van het onderzoek naar de inhoudelijke meerwaarde is Significant Public recentelijk gestart met de uitvoering van een onderzoek naar de financiƫle consequenties van de chatfunctie. Beide onderzoeken dienen als input voor de landelijke besluitvorming over de structurele borging van de chatfunctie.


Reageren op deze case?

Stuur dan je reactie naar:

Vera de Berk